Egy szabad bejárású kaland

A mostani bejegyzésben néhány gondolatot szeretnék megosztani arról, hogy miben különböznek a szabad bejárású játékkönyvek a hagyományosaktól - először az író, azután az olvasó szemszögéből.

Játékkönyv írására sokféle módszer van, és nyilván minden szerző a magáéra esküszik. A hagyományos, lineáris játékkönyvek írásánál szerintem az a legcélszerűbb eljárás, ha elkezdjük írni a történetet és végigírjuk a kezdőponttól a végpontig egy útvonalon – ha tetszik, a legoptimálisabb útvonalon. Ezután szépen hozzáadogatjuk a mellékvágányokat és elágazásokat. Egy standard 400 fejezetpontos könyv végigjátszása 130-170 fejezetpontos szokott lenni, azaz a fejezetpontok 30-40%-át kell elolvasnunk, hogy teljesíthessük a küldetést. Nyilván magasabb aránynál lineárisabb, viszont fordulatosabb a kaland, alacsonyabb aránynál pedig rövidebb a történet, amit azonban a sokféle útvonal és alternatív lehetőség kompenzál.

Ezzel ellentétben egy szabad bejárású játékkönyv írása kissé a programozásra hasonlít. Először is meg kell állapítanunk, melyek a történet fő helyszínei, majd ezeket össze kell kötnünk utakkal. A Viszályok ideje esetében például így néz ki a bejárható helyszínek hálózata:

halo.png

Ezután mindegyik helyszín alá be kell pakolnunk a főhős számára adott lehetőségeket, végiggondolva azt, hogy mi történik, ha különböző időpontokban, tárgyakkal, kódszavakkal stb. érkezik meg a helyszínre. A Viszályok idejében például így néz ki egy helyszín, Valousa városa. A leírás után az alábbi lehetőségeket kapjuk:

Ha Rheanával játszol, megkeresheted Dartok Ervist, lapozz a 133-ra. Ha Talasinnel játszol és Kalandlapodon szerepel a HARCOSOK kódszó, dönthetsz úgy, hogy megvárod őket a megbeszélt helyen (természetesen csak ha nem telt le a 39 nap); ekkor lapozz a 288-ra. Ha nincs ilyen kódszavad, de megszerezted a 400 aranyat vagy letelt a határidő, lapozz a 111-re.

Egyébként döntsd el, mit csinálsz a városban:

Ellátogatsz a kikötőbe? Lapozz a 27-re.
Megnézed az Akadémiát? Lapozz a 101-re.
Körülnézel a piactéren? Lapozz a 178-ra.
Keresel egy fogadót? Lapozz a 72-re.

Ha el akarod hagyni Valousát, akkor növeld a napok számát. Az éjszakai szállásra most nem lesz gondod: ha Rheanával játszol, megszállhatsz egy templomban, ha pedig Talasinnel, akkor egy ismerősödnél húzhatod meg magad. Mindkettő ingyenes és teljes pihenést nyújt, napi étkezéssel együtt. Ha Rheanával játszol és most hagyod el a várost először, lapozz a 289-re. Ha Talasinnel játszol és most hagyod el a várost először, lapozz a 240-re, de előtte írd fel az 50-es számot a Kalandlapodra.

Merre indulsz el másnap?

Északnak, Eingurd felé? Lapozz a 39-re.
Nyugatnak, Szelessík vára felé? Lapozz a 129-re.”

Mint látható, az összes lehetőség, amely a kalandban előfordulhat, egyszerre van felsorolva a helyszín leírása alatt. Nem kevesebb, mint 11 opció! Fontos, hogy bizonyos dolgokat ne spoilerezzünk el idejekorán, erre hasznosak a kódszavak. A fenti példában nem derül ki, hogy a HARCOSOK kódszóval kiket várunk meg, ehhez meg kell szereznünk a kódszót.

Ha az olvasó szemszögéből nézzük, akkor el kell ismernünk: azoknak az olvasóknak, akik nem találkoztak még ilyen könyvvel, szokatlan lehet az, hogy a könyv nem korlátozza, merre haladjunk tovább, nem vezet minket kézen fogva, hanem „magunkra hagy”, hogy válasszunk a rengeteg lehetőség között. Emiatt első olvasásra talán elveszettnek érezhetjük magunkat, és több órányi olvasás után is előfordulhat, hogy fogalmunk sem lesz, közelebb kerültünk-e a célunkhoz. Erre csak azt tudom mondani: próbálkozni kell, hiszen a való életben sem mondja meg senki, hogy milyen lehetőségek közül választhatunk és hogy melyik az, amelyik előrevisz minket. Térképezzük fel a lehetőségeket, készítsünk jegyzeteket és lassan össze fog állni a kép: egyre több és több akadályt fogunk sikeresen leküzdeni, míg végül elérünk a "Kalandod teljes sikerrel zárult!" felirathoz!