A Viszályok ideje születése

Hosszú idő telt el azóta, hogy először papírra vetettem e könyv első mondatát: „A királyság fővárosa, Eingurd a Dabbok-hegység lábánál terül el.” A Viszályok idejét 2012 augusztusában kezdtem el írni, a Szlobodnik Gábor által a zagor.hu-n meghirdetett 2. játékkönyvíró-pályázatra. A pályázat legfeljebb 200 fejezetpont terjedelmű lapozgatós könyvet kért a Kaland-Játék-Kockázat könyvek szabályaival és világán, s az ígéretek szerint a könyvek nyomtatásban is megjelentek volna. Az első változat 2013 tavaszán készült el.

Kezdettől fogva nem lineáris, hanem szabad bejárású kalandban gondolkodtam. Ennek oka egyszerűen az, hogy ezt hatékonyabbnak gondolom: míg egy lineáris kalandot az ember egyszer végigolvas és azzal „meg van oldva”, egy szabad bejárású könyvet érdemes többször elővenni, különböző útvonalakat kipróbálni vele. Ezt még megspékeltem azzal, hogy több karakter közül is választhatunk. Először három karaktert akartam, ám hamar rájöttem, hogy így nem fogok beleférni a 200 fejezetpontba, így maradt kettő. Nagyon fontosnak tartom, hogy a főhősöknek neve van, ráadásul az egyikük nő – én eddig egyetlen olyan játékkönyvet sem olvastam, ahol kifejezetten egy papnővel játszhatunk. A másik karakter szintén nem a szokásos agyatlan harcos típus, hanem egy dalnok. A könyv sok párbeszédet tartalmaz, így reményeim szerint mind a két karakter – Eingurd többi lakójával együtt – élővé válik az olvasó számára.

Az utazási szabályokkal két olyan problémát is orvosolni szerettem volna, amellyel a szabad bejárású könyvek klasszikusában, a Fabled Lands-ben találkoztam. Ott gyakorlatilag nem telik az idő, így kóborlásunk közben akárhová eljuthatunk és akármit megtehetünk. Én viszont azt akartam, hogy a döntéseinknek – hová megyünk, mit csinálunk – súlya legyen. Határidőt vezettem be (a küldetést 39 nap alatt kell teljesítenünk), így vezetnünk kell az idő múlását, ráadásul minden nap ennünk és pihennünk kell, különben életerőt veszítünk. Emiatt alaposan meg kell fontolnunk az útvonalunkat.

Visszatérve a pályázatra: összesen három pályamű érkezett be: Takács László (Killmaster) műve, A Végzet Prófétái (amely azóta már átdolgozva megjelent), Molnár Géza (Nimretil) Válaszúton-ja (amely elvileg idén jelenik meg A Végzet Prófétái folytatásaként), és az enyém. A pályaműveket együtt véleményeztük és a kritikák egy részét megfogadva átírtam a művet. Azonban rövidesen kiderült, hogy belátható időn belül mégsem fog megjelenni a könyv, így tehát hosszú időre asztalfiókba került a művem.

2019-ben vettem elő újra azzal a szándékkal, hogy megmutassam "a világnak", azaz egy újabb átírás után ingyen feltöltsem a netre. Sok mindent kijavítottam és kibővítettem, így ez a változat már 300 fejezetpontos volt. Itt már teljesen elszakadtam a Kaland-Játék-Kockázat szabályaitól és minden szabályötletemet beletettem a könyvbe. A zagor.hu-ra felkerült, 250 oldalas művet sokan elolvasták és véleményezték, pozitív és negatív kritikát egyaránt kaptam rá. Ez nagyon fontos szakasza volt a könyv születésének, hiszen gyakorlatilag most látták először „külsős” olvasók a művet. Közülük külön említendő Denko, aki puszta lelkesedésből 100 extra fejezetpontot írt hozzá a könyvhöz. (Sajnos ezekből csak kettőt tudtam felhasználni, azonban az általa alkotott új karakterek közül több is bekerült a műbe.) Ezért minden olvasónak hálás vagyok, aki vette a fáradságot és tesztelte a könyvet.

A beérkezett jelzések alapján sok mindent átdolgoztam, többek között felére csökkentettem a szabályok mennyiségét. Egy jellemző példa: az első netes változatban még külön szabályok voltak a női karakter havibajára – ezt végül töröltem, mert bár fontosnak tartom a realitás miatt, nem akartam további szabályokkal terhelni az olvasót és nehezíteni a papnővel való játékot.

2020-ban megjelent A Végzet Prófétái, és én is elhatároztam, hogy magánkiadásban kiadom a könyvet. Levettem a netről, írtam hozzá még kb. 50 fejezetpontot, amely kijavít néhány kezdetleges megoldást és mind a két karakter történetét elmélyíti kissé. Nyelvtanilag és stilisztikailag is kipofoztam a szöveget. Közben nekiálltam grafikusokat keresni, ami kisebb-nagyobb zökkenőkkel sikerült is. A színes, figyelemfelhívó borítót Süveg István készítette, a térkép Kovács József munkája. A könyv belső illusztrációit Szabó Csaba (Celebrau) készíti.

Mint látható, nem kevesebb, mint 10 éves folyamatról van szó. Jelenleg a szöveg 99%-ban készen van, az utolsó tesztelések zajlanak. Remélem, hogy mindeme erőfeszítések gyümölcseként pár hónapon belül a kezünkbe foghatjuk majd a kész könyvet!

 

k-viszalyok_ideje_02_ink_20211218_feketekkel.jpg